poniedziałek, 10 listopada 2014

Żywiołowa zabawa - Samo się vol.3

Tym razem potraktowaliśmy zadanie z projektu Samo się bardzo dosłownie. Razem z Gałgankiem bawiliśmy się żywiołami. Rozczaruję jednak tych, którzy spodziewają się wielu zdjęć. Niestety, będzie więcej opisów niż dokumentacji fotograficznej.



Powietrze

1. Do tej zabawy przyda się wiatrak. Siadamy z Gałgankiem na podłodze i opowiadam mu o tym, że jak dmuchniemy to zacznie się on kręcić. I dmuchamy. Wiatrak się kręci, a Igi się śmieje i próbuje sam dmuchać.

2. To właściwie zabawa dla trochę starszych dzieci, ale mój synek często łapie za mój nos (wiem wiem, że jest zadarty i świetnie się do tego nadaje). Kilka razy mówiłam mu, że do noska wchodzi powietrze i dzięki temu mogę oddychać. Jak go zatkam, to nie będę mogła. Igi ściska mój nos, a ja delikatnie ściskam jego. Początkowo jest zaskoczony, ale później pokazuje mi, że tak nie wolno.


3. Powietrze może być ciepłe lub zimne. Pokazuje Gałgankowi bawiąc się suszarką do włosów i regulując strumień. Raz jest ciepły, niemal gorący, innym razem zimny.


4. Dmuchać można również w szyjkę, powoduje to głośny wybuch śmiechu. Powietrze może też gilgotać. Igi o tym wie i bardzo lubi tą zabawę.


Ziemia

1. Piasek można dotykać i przesypywać z rączki do rączki. Zawsze spada na dół.



2. Z mokrej ziemi wsypanej do foremki lub wiaderka Igi lepi "baby". Wie, że trzeba ją najpierw uklepać, zanim się odwróci do góry nogami.


3. Po zabawie w piaskownicy, piasek potrafi się kleić do rączek. Trzeba je otrzepać, tak samo spodenki i bluzkę (bo przecież jak się kopie i robi babki, to najlepiej też na sobie). 



 Woda

1. Kiedy wracamy z podwórka, Gałganek z rączkami, na których pozostały drobinki piasku idzie do łazienki. Pokazuje mu jak odkręcić kran, z którego leci woda. Ona zmywa piasek i dzięki niej Igi może zrobić "myju myju".


2. Wodą można zrobić "myju myju" również ubrankom. Wspólnie pakujemy rzeczy do pralki, Igi naciska start oraz chwilę obserwujemy, jak zaczyna pojawiać się w bębnie wodza i zaczyna się on kręcić.


3. Po praniu pora na "myju myju" naczyń. Wstawiam talerze, kubki i sztućce do zmywarki, a Igi wciska odpowiednie przyciski. Następnie zamyka drzwi i wspólnie słuchamy, jak zaczyna szumieć woda, która umyje nam naczynia. 


4. Woda może występować w formie ciekłej i stałej. Dla Gałganka to jeszcze abstrakcyjne określenia, więc pokazuje mu tylko, że lód jest mokry i zimny, a woda w miseczce może się wylewać i być ciepła. Największe zaskoczenie było, kiedy spróbował lodową kostkę. Mina bezcenna!








5. Woda może zamieniać się w parę. Igi wie o tym bardzo dobrze, bo często bawimy się w inhalacje. Razem wlewamy sól fizjologiczną do pojemnika, a następnie Igi pokazuje na swój nosek i maskę (co oznacza, ze stamtąd poleci para prosto do jego noska) i włącza inhalator. Co jakiś czas pokazuje mi, że z maski leci para do jego noska. 


6. Wieczorem, a także raz w tygodniu, Igi ma największą zabawę związaną z wodą, czyli kąpiel i basen. Uwielbia chlapać, nurkować, pływać. Uczy się w ten sposób koordynacji ruchów i ma ogromną frajdę.




Ogień 

Gałganek jest za mały na zabawy z ogniem, więc ten żywioł sobie odpuściliśmy w tym roku. Może za kilka lat wrócimy do tego tematu.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się swoimi przemyśleniami na temat wpisu. Dziękuję za komentarz:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...